понеділок, 15 лютого 2016 р.

Рейтингова система оцінювання як засіб підвищення мотивації до навчання

Глибокі перетворення, пов'язані з процесами демократизації, притаманними майже усій світовій спільноті, з прискоренням науково-технічного прогресу, з появою "інформаційного" суспільства, ставлять перед системою освіти принципово нові вимоги. В сучасних умовах відбувається корекція цілей освіти: поряд з необхідністю забезпечення інтересів держави дедалі більше уваги приділяється задоволенню потреб особистості в саморозвитку, формуванні й розвитку у підростаючого покоління потреби активного оволодіння основами наук, уміння самостійно аналізувати проблеми, які виникають в тих чи інших ситуаціях, віднаходити альтернативні рішення й виробляти критерії їх обґрунтування.
В умовах неперервного розвитку системи освіти, багаторівневості освітніх процесів у сучасних загальноосвітніх середніх школах, неухильного удосконалення змісту освіти, впровадження нових дидактичних технологій все відчутнішого розвитку набувають інтегративний характер змісту освіти, комплексний характер контролю навчальної діяльності учнів.
Як показує аналіз педагогічної практики в сучасній середній школі, за останні роки чітко визначився перехід на гуманістичні засоби навчання і виховання дітей. Проте в масовій школі до цього часу зберігаються протиріччя між "фронтальними" формами навчання та індивідуальними способами навчально-пізнавальної діяльності кожного учня, між необхідністю диференціації та однаковим змістом і технологіями навчання. Одним із важливих напрямків усунення названих протиріч є розробка і введення прогресивних педагогічних технологій, які будуються на новій освітній парадигмі - особистісно орієнтованій.
 Відбувається зміна парадигми освіти: пропонується інший зміст, інші підходи, інше право, інші відносини, інша поведінка, інший педагогічний менталітет. У середніх загальноосвітніх школах впроваджена багатобальна (рейтингова) система оцінки навчальної діяльності учнів. Рейтинг-контроль навчальних досягнень учнів загальноосвітньої школи та шляхи його індивідуалізації розробляли і впроваджували В.А.Гордієнко, В.К.Ніколаєнко, Д.Тетеріна-Блохіна та інші. В останні роки окремі аспекти рейтингового контролю знань учнів перебували у полі зору вчених, що досліджували модульно-розвивальне навчання як альтернативу класно-урочної системи (О.І.Калугін, В.В.Мельник, П.І.Сікорський, Є.В.Сковін, А.В.Фурман, М.А.Чошанов та інші)
Рейтингова система сприяє формуванню ключових компетентностей і створює можливості для:
-підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
-розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального процесу;
-забезпеченню систематичного і всеохоплюючого контролю всіх учнів;
-забезпеченню системності накопичення знань учнів;
-забезпеченню гласності підсумків рейтинг-контролю;
-стимулюванню самоосвіти учнів і учителя.
Рейтингова система оцінювання знань і умінь учнів має менше недоліків і задовольняє ряду вимог:
-забезпечує систематичний і якісний контроль знань усіх учнів.
-забезпечує системність накопичення знань учнів.
-охоплює усі найважливіші дії кожного учня.
-забезпечує гласність результатів.
-не вигідно давати списувати сусідові, оскільки чим краще буде його   результат,   тим нижче твій рейтинг.
        -стимулює самоосвіту учнів і учителя.
-дозволяє використати багаторівневу систему контролю.
Сьогодні, з урахуванням позитивного досвіду роботи ряду середніх шкіл і ґрунтуючись на набутках теоретичних пошуків, можна сформулювати основні положення рейтингової системи:
1. Рейтинг — це сума балів, набрана учнями протягом деякого проміжку часу за наперед визначеними правилами, такими, що не змінюються впродовж цього проміжку часу.
Проміжний рейтинг — це сума балів, що її набрали учні на даний момент часу.
Підсумковий рейтинг — це повна сума балів, набрана учнями за всю їхню роботу з вивчення окремих тем чи розділів курсу фізики, наприклад за чверть, півріччя, навчальний рік.
2. Рейтингова система повинна забезпечувати інтегральну оцінку досягнень учня, тобто оцінка є комулятивною. Інтегральність оцінки дозволяє якнайповніше врахувати сучасні підходи до організації якісної підготовки учнів на основі врахування високих вимог до змісту фізичної освіти. Інтегральний підхід до оцінювання результатів навчальних досягнень дозволяє відчутно посилити мотивацію школярів до навчальної діяльності, організувати процес діагностики й самодіагностики (школярів та учителів), складати програми корекції змісту і методів навчання, навчального процесу загалом.
3. Рейтингова система дозволяє поєднати кількісну оцінку з конкретними навчальними цілями і завданнями, диференційовано оцінювати різні за необхідним рівнем навчання види діяльності школярів. Ми розглянули різноманітні класифікації рівнів навченості та видів діяльності учнів середніх шкіл і пропонуємо можливі варіанти диференційованих оцінок у межах 100-бальної шкали. При цьому враховані вимоги щодо використання завдань різної складності, а також випадки, пов'язані з інтегрованим (за рівнями контрольованої діяльності) контролем. Використання вказаних можливостей рейтингової системи дозволяє зменшити наявні сьогодні у вчителів сумніви щодо порівняння оцінок за різноманітні види навчальної діяльності школярів, виробити єдині критерії оцінювання. Учні отримують можливість чітко й цілеспрямовано планувати свої навчальні досягнення, зростає їхня мотивація до плідної навчальної діяльності.
4. Рейтингова система передбачає широке використання наданих сьогодні середнім загальноосвітнім школам та вчитетелям-предметникам можливостей для організації навчально-виховного процесу, і зокрема контролю навчальної діяльності, використання з цією метою різноманітних методів і засобів. Основним документом, що регулює взаємовідносини учителя й учня, стає програма контролю навчальних завдань, яка реалізується у вигляді "Пам'ятки учневі. В цьому документі, що враховує специфічні особливості класу, предмета, вказуються всі передбачувані контрольні заходи, форми і види контролю, нижній та верхній оцінкові показники, критерії оцінки. Учні таким чином отримують реальну можливість чітко планувати свої досягнення, зіставляти їх із тими вимогами, які перед ними ставляться.
Переваги рейтингової системи виявляються у:
1) можливості отримання своєчасної інформації щодо порушення ритму роботи класу в цілому або окремого учня;
2) активній участі школярів у контролі та оцінці своїх навчальних досягнень;
3) мотивації спрямування учнів на успіх у навчально-пізнавальній і дослідницькій діяльності
4) формуванні єдиних вимог до знань, умінь і навичок у різних учителів;
6) врахуванні індивідуальних якостей учнів і практично повній відсутності тих, хто не встигає;
7) прогнозуванні перебігу навчального процесу.
Рейтинг, у поєднанні з об'єктивними методами контролю, дає змогу значно ефективніше реалізувати основні функції контролю:
а) діагностичну — встановити рівень і структуру підготовленості; отримати валідну інформацію; б) навчальну — виявити прогалини, диференціювати знання від незнання; цьому сприяє поділ знань на ті, що пропонуються, здобуваються, перевіряються, використовуються, зберігаються, забуваються; в) організуючу — полягає в раціональному здійсненні навчального процесу г) виховну — підвищення навчальної мотивації особистості школяра, формування відповідальності за результати своєї навчальної праці, формування потреби в співпраці й співробітництві.
Першим етапом роботи рейтингової системи є складання календарного планування з урахуванням набору необхідного числа балів, які розбиваються по окремих темах, а також встановлення коефіцієнта складності теми.
Перед початком уроку вчителем повідомляється максимальне число балів, яке вони можуть набрати впродовж уроку і коефіцієнт складності уроку. Крім того, повідомляється вид контролю на цьому уроці, метод перевірки.
Підсумковий рейтинг за тему, модуль, рік виводиться підрахунком загальної кількості балів з подальшим переведенням в рівень компетентності за виробленою схемою з урахуванням рекомендацій Міністерства освіти і науки України(наказ  Міністерства освіти і науки України №344 від 31.10.1996р.) за системою оцінювання завдань для іспитів з хімії на атестат про середню освіту, тобто по накопиченій шкалі (таблиця 1):
Таблиця 1. Система оцінювання завдань для іспитів з хімії.
Відсотковий проміжок
по накопиченій шкалі
Оцінка по розширеній
шкалі
Еквівалент по
12-бальній шкалі
10-29
30-59
60-89
90-100
Неприпустимо
Задовільно
Добре
Відмінно
1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12


Висновок
Переваги: школярів особливо притягує елемент змагання, присутній в цій системі. Навіть ті учні, які впродовж року займали останні місця, прагнуть поліпшити свої показники, борються за кожну соту балу. Підвищилася учбова дисципліна, знизилась кількість пропусків, оскільки якщо учень, навіть з поважної причини, пропустив якийсь етап, його необхідно відпрацювати в позаурочний час. Але головна перевага рейтингової системи в тому, що знання і уміння учнів оцінюються об'єктивніше, оскільки усі «зароблені» бали враховуються. Це дозволяє учителеві ефективно контролювати учбовий процес і повніше реалізувати можливості диференційованого навчання, а учні, у свою чергу, відчувають велику відповідальність за результати свого навчання, що має велике виховне значення для підготовки випускників до нових реалій життя нашого суспільства.
     Недоліки:  зростання навантаження на учителя при підборі завдань рейтинг - контролю, його тиражування, перевірка робіт, оформлення стенду результатів. Але саме рейтингова система дає можливість ефективно вирішувати проблему різнорівневого оцінювання знань і умінь учнів з хімії, що приводить до зростання якості знань.
     Ефективність застосування того або іншого елементу вирішення проблеми підвищення  ефективності вивчення хімі, залежить від індивідуальних якостей учителя, його уміння за допомогою різних прийомів включати творчих, здатних логічно мислити школярів в активну пізнавальну діяльність, направляючи їх зусилля на поглиблене оволодіння знаннями і уміннями.
Стенди з результатами рейтинг-контролю постійно знаходяться в кабінеті, своєчасно заповнюються, й учень завжди може бачити свій рейтинг і порівняти його з результатами товаришів, а також зі своїм еталонним рейтингом, що дозволяє підсилити елемент змагання, присутній у даній системі.
Література.
1. Демчук О. Рейтингова система на уроках літератури // Дивослово. - 1998. - № 10. - С. 43-45.
2.Драч. Психолого-педагогічні аспекти втілення модульно-рейтингової система. Проблеми освіти. Науково-методичний збірник, випуск 22.
3.//www. Модульність і рейтингово-кредитна система. Освіта.ua
4.Педагогика и психология высшей школы: Учебное пособие. - / Отв. ред. М.В.Буланова-Топоркова. - Ростов н/Д: Феникс, 2002. - 544 с.

5.Чернилевский Д. В. Дидактические технологии в высшей школе. -М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002.-437с.

Немає коментарів:

Дописати коментар