вівторок, 16 лютого 2016 р.

Мандрівка до країни кислот (урок гра з елементами лабораторної роботи)

Хімія 8 клас
Мандрівка до країни кислот (хімічні властивості кислот)
Мета: навчальна: повторити визначення кислот, їх склад і класифікацію; приступити д вивчення до загальних хімічних властивостей кислот, продовжувати навчати учнів працювати з лабораторним обладнанням і реактивами. Звернути увагу на виконання правил техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Виховна: сприяти формуванню наукового світогляду про пізнаваність світу на основі хімічних властивостей, виховувати культуру проведення хімічного експерименту, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у групі.
Розвиваюча: розвивати спостережливість, самостійність при виконанні лабораторної роботи, вміння аналізувати результати дослідів, робити висновки. Розвивати інтерес до предмету в ході поставлення проблемної ситуації і її вирішенні.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь (ділова гра з елементами лабораторної роботи).
Методи: частково-пошуковий, бесіда, лабораторна робота.
Обладнання: дошка, штатив із пробірками; на демонстраційному столі – НNO3, H2O, CuO, спиртівка, тримач. На столах учнів – індикатори М-О, Ф-Ф, лакмус, HCl, Mg, Zn, Cu.
Хід уроку
Девіз уроку «Знання необхідні для того, щоб застосовувати їх з найбільшою користю для себе і навколишніх»
І. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні має відбутися цікава подорож країною кислот. Але спочатку перевіримо вашу готовність до неї. Для цього вам слід відповість на деякі запитання.
  • Які речовини належать до кислот?
  • Які кислоти вам відомі?Назвіть їх і вкажіть формулу. (показують картки із формулами, виготовленими заздалегідь. Вибираю кращі і вивішую на дошці)
  • Як визначити валентність кислотного залишку?
  • За якими ознаками класифікують кислоти?
  • Як добувають кислоти? (повідомлення учня)
Молодці, ви всі справилися. Можете отримати квитки і вирушати у подорож. (роздаю квитки у вигляді колби з написом кислоти)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Починаючи нашу подорож, повернемося на кілька уроків назад.
  1. Зупинка «ПТБ» - правила техніки безпеки.(назву зупинки прикріплюю на дошці)
Чому кожному треба знати, як поводитися з кислотами?
ДЕМОНСТРАЦІЯ №4: розчинення у воді НNO3(конц), спостерігаємо розігрівання пробірки. Запам’ятайте, доливати кислоту у воду слід тоненькою цівкою по стінці склянки, а не навпаки. Якщо кислота потрапить на шкіру, негайно змити великою кількістю проточної води, а потім 5%-вим розчином соди.
  1. Зупинка «Дегустаційна».
  • Пригадайте де поширені кислоти і де їх використовують? (повідомлення
учня)
Попереджаю, що за правилами ТБ в кабінеті хімії нічого не можна куштувати на смак без дозволу вчителя. Сьогодні я вас пригощаю. Пропоную покуштувати часточку лимона, яблука, аскорбінову кислоту тощо. (учні переконуються, що більшість кислот кислі на смак)
  • Що спільного у складі кислот? Як склад кислот впливає на їхні
властивості? Завдяки наявності атомів Гідрогену всі кислоти мають спільні властивості. Розглянемо найхарактерніші з них.
  1. Зупинка «Індикаторна» (Хімічна властивість №1)
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №1. Дія кислот на індикатори. (робота
виконується у лабораторному зошиті на друкованій основі)
Висновок: Індикатори – речовини, які змінюють своє забарвлення в розчині кислот чи лугів. (запис у робочий зошит). Відкриття індикаторів с. 60 у підручнику (О.Г.Ярошенко Хімія 8)
  1. Зупинка «Експериментальна».
Хімічна властивість №2. Кислоти взаємодіють з металами (в робочий зошит)
Кислота +метал → сіль +водень
                           І    І
2HCl + 2 Na → 2NaCl  + H2
                      Натрій хлорид
Реакції між простою і складною речовиною, під час яких утворюється нова проста і складна речовина, називаються реакціями заміщення.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №2. Взаємодія кисло з металами. (робота
виконується у лабораторному зошиті на друкованій основі).
В ході роботи учні стикаються з проблемою – Купрум не взаємодіє з кислотою. Учням дається поняття витискувального ряду металів. Метали в ньому розміщуються в порядку зменшення їх активності. Метали, які стоять перед Гідрогеном, здатні витискувати його, а ті, що стоять після нього – ні. Висновок: розчини кислот реагують з металами, які у витиску вальному ряду розташовані до Гідрогену і витискують його.
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: як добути купрум (ІІ) нітрат – Cu(NO3)2, якщо купрум не реагує з кислотами? (слухаю пропозиції учнів, приходимо до висновку, що кислоти взаємодіють з оксидами).
ДЕМОНСТРАЦІЯ №4. Взаємодія кислот з оксидами. У пробірку з чорним порошком купрум (ІІ) оксиду добавимо нітратну кислоту і нагріємо пробірку. Розчин набуває зеленуватого забарвлення.
  • Що відбулося в ході реакції?
  • До якого типу реакції її можна віднести? (обміну)
Хімічна властивість №3. Кислоти взаємодіють з основними оксидами (в робочий зошит)
Кислота + оксид →сіль + вода
CuO+HNO3→ Cu(NO3)2+H2O
IV.Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
  • Яку тему ми сьогодні розглянули?
  • З якими хімічними властивостями ознайомилися?
  • Який індикатор найкращий для визначення кислот?
  • Чи можна індикатором визначити, в якій пробірці хлорид на, а в якій сульфатна кислота?
  • Чим нам допомагає витиску вальний ряд металів?
V. Підведення підсумків, повідомлення д/з

Немає коментарів:

Дописати коментар