понеділок, 15 лютого 2016 р.

Організація творчих домашніх робіт з біології

Перш за все потрібно навчити учня  мислити самостійно, адже ця якість лежить в основі будь-якої творчої діяльності.
Ш. Амоніашвілі
Важливе значення для реалізації навчальної і розвивальної функції шкільної освіти має навчання фізиці, хімії, біології, екології, астрономії, фізичної географії, тому що у змісті цих навчальних дисциплін є відображення тих діалектичних взаємозв'язків, які об'єктивно діють у природі і пізнаються сучасними науками.
Біологія як базовий шкільний предмет належить до природничо – математичної дисципліни і є комплексною наукою, яка сприяє формуванню наукового світогляду, інтелектуальному розвиткові учнів, формуванню в них загальнолюдської валеологічної та екологічної культури. Аналіз шкільної практики свідчить, що більшість учнів не вміють у процесі навчання самостійно вирішувати найважливіші структурні елементи знаннь, встановлюти причинно – наслідкові зв’язки між ними.
Домашня робота — самостійне виконання учнями навчальних завдань після уроків.
Необхідність домашніх завдань зумовлена тим, що знання, навички й уміння засвоюються не відразу, а через періодичне повторення.
Крім того, лише в домашній роботі учень може якнайкраще виявити, випробувати свої можливості, набути уміння самостійно вчитися, переборювати труднощі. Щоб домашні завдання не були тягарем, необхідно урізноманітнювати їх, робити цікавими.
Для розв’язання даної проблеми необхідно проводити роботу щодо розвитку творчих здібностей учнів. Творчі здобутки спонукають дітей до творчого мислення.


Використовуючи творчі завдання, необхідно враховувати вікові особливості дітей та їх індивідуальні здібності, щоб рівень складності був на рівні можливостей учнів. Не слід підбирати легких завдань, бо може швидко зникнути зацікавленість. Проблемні завдання розвивають логічне мислення, здатність до пошуку відповіді.
У своїй роботі я намагаюся використовувати творчі завдання і розвивати творчі здібності у всіх класах з 7-го по 11-й.
Індивідуально-творчі роботи учнів можуть бути представлені різними формами, такими як: наукове повідомлення, доповідь, реферат, рецензія, написання вірша, біологічної казки , складання кросворду, виготовлення аплікації моделі, малюнка, підготовка презентації тощо. За допомогою таких завдань у дітей розвивається уява, образне мислення. Навіть самостійна робота може перетворитися на творчий процес, якщо перед учнями поставити проблему і вказати можливі шляхи її вирішення.
Складаючи творчі домашні завдання, я виходила з таких критеріїв:
1. Умова завдання має ґрунтуватися значною мірою на вже відомих учням знаннях та вміннях.
2. Викликати цікавість до рішення, концентрувати увагу школяра.
3. Містити пізнавальну новизну, елементи труднощів під час її рішення.
Використання творчих завдань дає змогу перевірити, як учень навчився оперувати знаннями, і одночасно вчить самостійному пошуку нових знань і способів діяльності.
Характеристика деяких форм індивідуально-творчих робіт.
1) Дослідження і спостереження.
Тематика досліджень по біології надзвичайно різноманітна. Головне, щоб робота відповідала інтересам учня, його віковим, індивідуальним і інтелектуальним можливостям. Для спостережень і досліджень відбираю такі об'єкти і явища, що найбільше типово і яскраво відбивають істотні сторони місцевих природних умов; доступні для систематичних і регулярних спостережень; можуть бути використані в навчальному процесі для формування і розвитку біологічних понять учнів, логічного мислення, пізнавальних інтересів, удосконалювання практичних умінь і навичок.
Наприклад, у 6 класі я використовую спостереження за температурою і фізичними явищами в природі. Учні кожен день спостерігають за змінами в природі та заносять інформацію у щоденники фенологічних спостережень. Дуже важливо привчити школярів точно фіксувати результати спостережень. Навчитися правильно вести щоденник необхідно кожному дослідникові.
У 9 класі в курсі біології людини, я організовую спостереження учнів за власним організмом. Наприклад, завдання з теми "Кров і кровообіг": Вплив фізичного навантаження на роботу серця.
1) Знайдіть пульс. Лежачи з розслабленими м'язами, порахуйте, скільки ударів за хвилину зробило ваше серце. Дані запишіть.
2) Порахуйте пульс, сидячи за столом. Дані запишіть.
3) Пострибайте чи побігайте на місці протягом 2-3 хв. і зразу порахуйте пульс. Дані запишіть.
4) Через 5хв. відпочинку знову підрахуйте пульс.
5) Зробіть висновок про зміну у роботі серця в різних умовах та про його тренованість.
Чіткість і конкретність записів дослідника пов'язані з дотриманням його чесності. Необхідно навчити учнів реєструвати факти тільки під час спостереження, відзначати лише те, у чому переконаний, не видавати удаване за реальність. Наприкінці всього дослідження формулюють висновки. Їх пишуть стисло, без докладних доказів. Основні висновки приводяться в порядку від загальних до більш конкретних, від більш значимих до менш значимих.
2) Доповідь.
Доповідь вимагає від слухача самостійності, поглибленого підходу до вибраної теми, вміння використовувати літературні джерела, а також особистий досвід і спостереження. У підготовку до доповіді входить: чітке визначення теми виступу, мети та задач, складання плану, підбір основних літературних джерел та ілюстративного матеріалу, виділення основних моментів доповіді, систематизація здобутих знань, оформлення висновків. Основою для доповіді служать тези, конспект, текст. Під час доповіді бажано використовувати схеми, карти, діаграми тощо. Доповідь оцінюється як по її змісту, так і по формі. Велику роль відіграє культура мови та поведінка доповідача. Доповіді я використовую, починаючи з 7 класу (як переказ прочитаного тексту та вибір головних думок переказаного) і до 11 класу, де учні використовують план доповіді, користуються наочним матеріалом та формулюють висновки у кінці доповіді.
3) Реферат (лат. буквально — нехай відповість) — стислий виклад у письмовій формі або у формі публічного виступу змісту прочитаної книги, наукової роботи, повідомлення про підсумки вивчення наукової проблеми; доповідь на певну тему, яка висвітлює її питання на основі огляду літературних та інших джерел. Як правило, реферат має науково- інформаційне призначення.
План реферату включає:
- короткий вступ - обгрунтування вибору теми, визначення предмету, цілей і задач;
- основна частина - опис свого досвіду за обраною темою із застосуванням знань, отриманих з літератури, із спілкування, відображення результативності даного досвіду;
- заключення - короткі висновки по проблемі, можливість застосування досвіду в роботі; перспективи подальшої роботи в самоосвіті;
- список використаної літератури.
Роботу з рефератами покладаю на учнів 10-11 кл. Така робота дозволяє учням працювати з великим об’ємом інформації, виділяти головні думки і створювати новий продукт. Такі навички допоможуть їм у подальшому здобуванні освіти у ВНЗ.
Організація такого процесу спілкування на уроках біології ефективно впливає на формування творчих здібностей учнів.
4) Виконання практичних та лабораторних робіт є також самостійним творчим процесом, який спонукає до творчого мислення. Задача вчителя полягає в тому, щоб чітко поставити мету і завдання, забезпечити необхідним обладнанням. Даний вид роботи навчає їх бути дослідниками, закріплює навички роботи з обладнанням.  Учням можна запропонувати алгоритм виконання експерименту або спостереження.
5) Метод проектів.
Останнім часом, у зв’язку зі становленням парадигми особистісно орієнтованої освіти, переживає друге народження ще одна форма самостійної діяльності учнів – це метод проектів.
Мета творчих проектів – сприяти формуванню інтелектуальних знань і вмінь учнів, сприяти розвиткові таких умінь як ініціатива, співробітництво, навички роботи в колективі, логічне мислення, бачення проблем і прийняття рішень, одержання і використання інформації, самостійне навчання, планування, розвиток комунікаційних навичок. Метод проектів орієнтований на творчу самореалізацію особистості, що розвивається у процесі навчання.
Цей метод я використовую не часто і тільки з дітьми, що мають високий рівень пізнавальної діяльності, які самостійно можуть запропонувати шляхи розв’язку проблеми, опрацювати літературу, зібрати попередні дані про об'єкт дослідження, розробити план і творчо підійти до оформлення і представлення результатів.
6) Написання вірша, казки, складання кросворду.
Такі завдання використовую у 7-9 класах, де учні ще не втратили можливість фантазувати, імпровізувати, уявляти. Всі завдання повинні спиратися на біологічні знання і містити в собі достовірні свідчення.
Завдання учневі доцільно давати у письмовому вигляді. Керівник записує мету дослідження, відомості про джерела, короткі вказівки щодо виконання роботи.
Вказівки до завдань бажано складати так, щоб вони не регламентували цілком дії учня, а лише направляли його діяльність у потрібну сторону, допомагали визначити послідовність операцій, залишали простір для творчості, дозволяли дослідникові відкрити "для себе" нові знання.
Таким чином, творчі завдання дають змогу перевірити міру засвоєння знань і активізують процес отримання нових.
Запропоновані мною завдання можна застосувати на уроці, використовуючи як форми групової роботи учнів, на етапі закріплення матеріалу або на початку окремих тем як проблемні ситуації. Однак слід зазначити, що такий підхід можливий, як правило, у класах з високим рівнем пізнавальної активності учнів, які вже володіють достатнім досвідом вирішення завдань такого типу.
Можна запропонувати завдання для домашнього вирішення з подальшим обговоренням результатів на уроці. Це дасть змогу перевірити творчу роботу кожного школяра.
Висновки:
Використання домашніх завдань творчого характеру дає змогу:
1. Підвищити інтерес учнів до предмета, що є однією з головних умов ефективності навчання.
2. Закріпити знання учнів шляхом залучення їх до вирішення різноманітних навчальних і практичних завдань.
3. Розвивати індивідуальні можливості й творчі здібності кожного школяра.
4. Вчити пояснювати явища, що відбуваються у природі, біологічні процеси.
Творчі завдання активізують навчання учнів, що сприяє формуванню творчої особистості, здатної використовувати отримані знання для вирішення практичних завдань у нестандартних ситуаціях.

Немає коментарів:

Дописати коментар