Ендокринна регуляція функцій.
Мета: навчальна: розглянути гуморальну систему регуляції, ознайомити учнів з її основними поняттями та залозами.
Розвиваюча: розвивати пізнавальні можливості, самостійність, пам'ять.
Виховна: виховувати активність, старанність, бережливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: колективна (урок-лекція).
Обладнання: таблиці «Залози внутрішньої секреції», «Травна система», роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Повідомлення оцінок за попередній урок-узагальнення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уривок з книги для читання с. 136 [1].
″Представьте себе ссору кошки с собакой. Ярость, устрашающая поза, фырканье кошки и злой оскал собаки, рычание, готовность отразить возможную атаку.
А вспомните ваши ощущения, когда вы в толпе болельщиков следите за игрой своей любимой команды. Сколько эмоций, переживаний! И они разные у разных групп людей – то крик одобрения и восторга, то возмущения и досады.
Можно назвать много действий и животных и человека, проявление которых невозможно без участия особых веществ – гормонов, их выделяют железы внутренней секреции.
Человек может жить с одним легким, с одной почкой, без желудка, но он умрет, если удалить маленькие паращитовидные железки или надпочечники… любое нарушение их работы приводит к болезни, а нередко и к смерти…
Так, в 1958 г сообщалось о смерти самого тяжелого человека, который в 32 года при росте 180 см имел массу 468 кг. Окружность его талии превышала 3 м, а предплечье 1 м. Чудовищная масса Р.Ходжеса была вызвана нарущением деятельности гипофиза после перенесенного в детстве коклюша…″
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
В ході лекції демонструється презентація, учні конспектують матеріал.
- Ендокринна (гуморальна) регуляція – координація функцій організму людини за допомогою гуморальних чинників через кров, лімфу і тканинну рідину. Чинники – це гормони і продукти обміну речовин. Ендокринну регуляцію здійснює ендокринна система.
(Слайд 1) Ендокринна система – сукупність спеціальних органів (залоз) і тканин, розміщених в різних частинах організму.
- Складання схеми 1 про класифікацію залоз.
Схема 1. Класифікація залоз та їх функції.
Залози
Зовнішньої секреції Змішаної секреції Внутрішньої секреції
(слайд 2,3) (виділяють (слайд 7,8) (мають (слайд 4-6) (виділяють
секрети в спеціальні вивідні протоки і гормони в кров)
порожнини через виділяють гормони
вивідні протоки) в кров центральні периферичні
- Слинні • Підшлункова • гіпоталамус •щитоподібна
- Печінка • Статеві • гіпофіз •паращитоподібні
- Слізні • епіфіз •наднирники
- Потові
Функції залоз
Підшлункова: регулює рівень цукру у крові
Статеві: регулюють розвиток статевих ознак, пов’язаних з репродуктивними функціями.
Гіпоталамус: контролює і регулює роботу гіпофіза.
Гіпофіз: контролює роботу інших залоз.
Епіфіз: регулює біологічні ритми організму.
Щитоподібна: регулює основний обмін і кальцій у крові.
Паращитоподібні: регулюють вміст кальцію в організмі.
Наднирники: регулюють обмін речовин, адаптують організм до стресу.
- Ендокринна регуляція спрямована на довготривалі, повільні процеси в
організмі: ріст, розмноження, обмін речовин. Порушення діяльності залоз внутрішньої секреції спричиняють захворювання, які називаються ендокринними.
Посилення діяльності залоз (гіперфункція) спричиняє утворення надмірної кількості гормону. Послаблення діяльності залоз (гіпофункція) – зменшує виділення гормону.
- Принцип роботи ендокринної системи. (слайд 9).
Дія гормону спрямована на конкретний орган або клітину. Зазвичай залоза виділяє два гормона з протилежною дією, або дві залози виділяють гормони, що мають протилежні функції. Якщо один гормон збільшує інтенсивність роботи певного органа чи виконання певних функцій, то інший – пригнічує роботу .Це забезпечує сталість внутрішнього середовища. Після своєї дії гормон руйнується, тому потрібне постійне його утворення.
V. Узагальнення та систематизація матеріалу.
Учні виконують диктант з помилками. Необхідно знайти, виправити помилку і пояснити (виконувати можна письмово і усно).
1. Диктант з помилками.
- Людина може прожити без залоз внутрішньої секреції.
- Ендокринна і гуморальна регуляція організму це різні процеси.
- Продукти обміну речовин не можуть бути чинниками ендокринної регуляції.
- Є залози зовнішньої і внутрішньої секреції.
- Залозами зовнішньої секреції є печінка і слинні залози.
- Гормони не впливають на організм.
- Ендокринна регуляція регулює діяльність організму через лімфу.
- Порушення діяльності залоз не призводить до смерті.
- Потові, статеві, слинні, слізні – це залози зовнішньої секреції.
- Гіпофункція – це захворювання залоз.
- Чинники гуморальної регуляції – це гормони.
- Ендокринна регуляція відбувається в організмі швидко.
- До центральних залоз внутрішньої секреції відносять гіпофіз і наднирники.
- В організмі одночасно може утворюватися тільки один гормон.
- Після своєї дії гормони не руйнуються, а виводяться з організму з сечею.
VІ. Повідомлення домашнього завдання. Виставлення оцінок.
§ 50 (ознайомитися)[2], конспект і залози вивчити. Повідомлення про гіпофіз і епіфіз.
Література:
- .Зверев И.Д. Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене
человека. Пособие для учащихся. Изд. 2-е, перераб. М., «Просвещение», 1978, 239с.
- Матяш Н.Ю., Шабатура М.Н. Біологія. Підручник для 9 класу. К., «Генеза», 2009, 272с.
Немає коментарів:
Дописати коментар