середа, 17 лютого 2016 р.

Біологія 9. Периферичні ендокринні залози

Периферичні ендокринні залози.
Мета; навчальна; ознайомити з периферичними залозами (щитоподібною, паращитоподібними, тимусом, наднирниками), розкрити значення гормонів для організму.
Розвиваюча; розвивати в учнів уміння виділяти головне, складати таблицю, вміння працювати в групі.
Виховна; викликати почуття задоволеності, дух змагання, виховувати дружнє ставлення до товаришів.
Тип уроку; засвоєння нових знань та вмінь.
Форма уроку; групова робота
Обладнання; таблиця «Залози внутрішньої секреції», роздатковий матеріал -кружечки зеленого, жовтого і червоного кольорів; смайлики; назви залоз, гормонів, хвороб на окремих картках.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань.
  • Перевірка настрою учнів до початку уроку за допомогою смайликів.
  • Загадування запитань, які були придумані вдома. Відповідають за допомогою вправи «Світлофор».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уривок з книги для читання с. 139 [1].
″…Эта болезнь была открыта в 1855 году английским врачом Т.Аддисоном. И.С.Тургенев так описал бронзовую болезнь в рассказе «Живые мощи»: «Я приблизился – и остолбенел от удивления. Передо мною лежало живое человеческое существо, но что это было такое? Голова совершенно высохшая, одноцветная, бронзовая – ни дать, ни взять икона старинного письма; нос узкий, как лезвие ножа; губ почти не видать – только зубы белеют и глаза, да из-под платка выбиваются на лоб жидкие пряди желтых волос″.
Дізнатися, яка залоза стала причиною даної хвороби, буде завданням нашого уроку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Клас ділиться на три групи. Одна розглядає щитоподібну залозу, друга – паращитоподібну і тимус, третя – наднирники. Учні заповнюють таблицю 2, а потім представник від кожної групи робить повідомлення. В ході розповіді решта учнів заносять відомості до таблиці. Про хвороби, їх симптоми, причини, лікування розказують учні, які готували повідомлення заздалегідь.
Таблиця 2 «Характеристика периферичних залоз внутрішньої секреції»
Залоза
Розміще-ння
Гормон
Функції
Гіпо-функція  
Гіпер-функція
Щитоподібна
Спереду від гортані
Тироксин
Трийод-тиронін



Кальцитонін
Стимулює розвиток органів і тканин (кісткової та нервової); регулює обмін речовин
Знижує  вміст кальцію в крові
Кретинізм

Мікседема
Базедова хвороба
Паращито-подібна
Занурена у щитоподібну (4 штуки)
Паратгормон
Підвищує вміст кальцію в крові
Тетанія
Хвороба Реклін-гхаузена
Вилочкова (тимус)
За грудиною
Т-лімфоцити
Впливає на дозрівання Т-лімфоцитів


Наднирни-ки
Над нирками
Кірковий шар:
Стероїди
Кортико-тропні


Мозковий шар:
Адреналін
Норадре-налін
Регулюють вміст води, солей, стимулюють синтез білків, регулюють вуглеводневий обмін.
Мобілізація всіх ресурсів організму, захисні і пристосувальні реакції організму.
Хвороба Аддісона
Хв.Іценко-Кушінга
Повернення до мотивації і відповідь на питання: порушення діяльності якої залози спричиняє бронзову хворобу.
V. Узагальнення та систематизація матеріалу.
Встановити відповідність між залозою, гормоном,хворобою. (Всі залози, їх гормони та хвороби надруковані на окремих аркушах. Необхідно встановити відповідність за принципом «пазла».)
  • Перевірка настрою на кінець уроку (смайлики)
VІ. Повідомлення домашнього завдання. Виставлення оцінок.

§51 (вивчити), 50 (повторити) [2]. Біологічний диктант
Література:
  1. .Зверев И.Д. Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене
человека. Пособие для учащихся. Изд. 2-е, перераб. М., «Просвещение», 1978, 239с.

  1. Матяш Н.Ю., Шабатура М.Н. Біологія. Підручник для 9 класу. К., «Генеза», 2009, 272с.

Немає коментарів:

Дописати коментар